Pull to refresh

Открытый курс по геймификации на Coursera

Reading time5 min
Views25K
Самостоятельное обучение и тема Coursera достаточно неплохо раскрыты на Хабре. Сейчас мы хотим поделиться курсом, в котором участвуем сами и который может быть интересен хабра-аудитории.

Gamification — курс, который стартовал вчера и к которому ещё можно присоединиться до 9 сентября.

О геймификации


О геймификации на Хабре уже тоже немного говорили, а мы, чтобы говорить меньше слов, сразу отошлём к Lecture preview, открыто доступному без регистрации.

Собственно, определение геймификации, которое даётся в первых лекциях — это «использование игровых элементов и техник игрового дизайна в неигровых контекстах». Основные приложения для геймификации — это:
  • внешние по отношению к компании: в маркетинге, продажах, вовлечении потребителей;
  • внутренние по отношению к компании: HR, увеличение продуктивности, краудсорсинг;
  • изменяющие поведение: здоровье, экологическая безопасность, личные финансы.

Для кого этот курс?


Для всех, кому интересна тема. Никакой подготовки, кроме знания английского языка, пока не требуется. Весьма вероятно (об этом ниже), что появятся субтитры на русском.

Важно понимать несколько моментов:
  • Геймификация не имеет никакого отношения к теории игр.
  • Геймификация — это не только очки, бейджи и квесты.
  • Чтобы слушать курс, не обязательно иметь отношение к разработке игр или опыт гейм-дизайна.
  • Навыки рисования, фотошоппинга и лепки также не требуются.
  • Большой опыт в видеоиграх также не требуется

После первого дня была опубликована первичная статистика участников. Сегодня уже более 63 000 человек из 147 стран мира участвуют в курсе. Более двух третей работают фулл-тайм или фрилансят. Только половина участников любит играть в те или иные видеоигры.

А препод кто?


Курс ведёт душка Кевин Ворбак (Kevin Werbach, @kwerb), адъюнкт-профессор Уортонской школы бизнеса при Пенсильванском университете.

Помимо преподавания, Ворбак является основателем консалтинговой компании Supernova Group и организатором одноимённой конференции Supernova Hub.

О курсе и плюшках


Курс рассчитан на 6 недель. Каждую неделю будут выкладываться по два блока из 5-6 видеолекций длительностью в районе 10 минут каждая. Еженедельно выдаётся домашнее задание в виде теста или письменного задания, которые можно и не выполнять. Выполнение тестов позволяет в конце получить сертификат о завершении курса (не университетского образца).

План лекций
1] What is Gamification?

After the introductory material on the course, the first topic we need to cover is what gamification actually means. As we’ll see, there isn’t universal agreement. However, there are a set of concepts and examples that are clearly within the scope of gamification.

1.1 Introduction
1.2 Course overview and logistics
1.3 Gamification defined
1.4 Why study gamification?
1.5 History of gamification
1.6 Categories and examples

2] Games

You can't understand gamification without understanding games. This unit explains why the concept of games is deeper than most people realize, and the game-based foundations for gamification.

2.1 Gamification in context
2.2 What is a game?
2.3 Games and Play
2.4 Video games
2.5 It’s Just a Game?

WEEK 1 HOMEWORK: Quiz

3] Game Thinking

The ways game designers approach their craft is also the way to tackle a gamification project. Seeing situations through the lens of game design is an essential skill in this area.

3.1 Why Gamify
3.2 Thinking Like a Game Designer
3.3 Design rules
3.4 Tapping the Emotions
3.5 Anatomy of Fun
3.6 Finding the Fun

4] Game Elements

The raw materials of games and gamification are called game elements. We'll earn how to break down a game into its constituent parts and apply them to create gamified systems.

4.1 Breaking Games Down
4.2 The pyramid of elements
4.3 The PBL Triad
4.4 Limitation of Elements
4.5 Bing Gordon interview

WEEK 2 HOMEWORK: Quiz

5] Psychology and Motivation (I)

Gamification is a technique for motivation, so it ties very directly into psychology. This unit introduces the behavioral psychology concepts relevant to gamification.

5.1 Gamification as motivational design
5.2 Behaviorism
5.3 Behaviorism in gamification
5.4 Reward structures
5.5 Reward schedules

6] Psychology and Motivation (II)

The previous unit explains the benefits of a behavioral approach to gamification; this one identifies the risks and alternatives.

6.1 Limits of behaviorism
6.2 Dangers of behaviorism
6.3 Extrinsic and intrinsic rewards
6.4 How rewards can de-motivate
6.5 Self-determination theory
6.6 First half wrap-up

WEEK 3 HOMEWORK: Quiz; Written assignment part 1

7] Gamification Design Framework

Gamification done well is a form of design. This unit provides a six-step framework to apply to any gamification project.

7.1 Design Thinking
7.2 D1/2: Business objectives/target behaviors
7.3 D3: Players
7.4 D4: Activity loops
7.5 D5/6: Don’t forget the fun and deploy

8] Design Choices

Saying that gamification is a form of design means that it should involve a creative, human-centered, thoughtful process to achieve the best results. This unit identifies important considerations and options.

8.1 Two approaches to gamification
8.2 Is Gamification right for me?
8.3 Designing for collective good
8.4 Designing for happiness
8.5 Amy Jo Kim interview

WEEK 4 HOMEWORK: Quiz; Written assignment part 2

9] Enterprise Gamification

Particular challenges and opportunities when applying gamification inside an organization.

9.1 Enterprise applications
9.2 Workplace motivations
9.3 The game vs. the job
9.4 Playbor
9.5 Daniel Debow interview

10] Social Good and Behavior Change

How to apply gamification to make the world better, or to improve people's well-being, primarily through behavior change techniques.

10.1 Gamification for good?
10.2 Social good applications
10.3 Social good techniques
10.4 Behavior change
10.5 Susan Hunt Stevens interview

WEEK 5 HOMEWORK: Written assignment part 3 (Final Project)

11] Critiques and Risks

There are many legitimate limitations, concerns, and dangers from gamification. Some of them can be avoided through thoughtful design, but others must be considered directly in any implementation.

11.1 Pointsification
11.2 Exploitationware
11.3 Gaming the game
11.4 Legal issues
11.5 Regulatory issues

12] Beyond the Basics

The final unit details gamification-related techniques that go beyond those covered throughout the course, and concludes with a look toward the future.

12.1 Going beyond the basics
12.2 Inducement prizes
12.3 Virtual economies
12.4 Collective action
12.5 The future of gamification
12.6 Course review and wrap-up

FINAL EXAM


Ну а плюшки курса заключаются в его могучей социальной обёртке.


В общем, изучайте выложенные лекции, присоединяйтесь к движению или задавайте вопросы в комментариях!
Tags:
Hubs:
+31
Comments24

Articles

Change theme settings

Information

Website
kelnik.ru
Registered
Employees
51–100 employees
Location
Россия